In anii de dupa cel de-al doilea razboi mondial, cand Europa inca isi mai pansa ranile dupa teribila conflagratie, sportul era una dintre putinele activitati prin care oameni timpului isi alintau durerile. Ciclismul avea marele dar de a aduna laolalta milioane de spectatori, care avea ocazia de a fi martorii unor spectacole in care pasiunile atingeau cele mai inalte limite. Marile competitii pe doua roti isi reluasera drumul, iar altele noi traversa Europa de la un cap la altul.. Ciclisti romani erau prezente aproape nelipsite de la curse desfasurate in spatiul de influenta sovietic, iar Turul Poloniei din 1949 a fost un episod remarcabil. Fara a avea anvergura de astazi, Turul Poloniei 1949 este un moment istoric pentru ciclismul romanesc.
Etapa de debut a Turului, desfasurata pe 22 august, intre Varsovia si Lodz l-a avut ca mare animator pe romanul Marin Niculescu. Ciclistul nostru castiga prima etapa, la capatul unei curse de urmarire solitare, de peste 45 de minute, cand a reusit sa refaca avansul loat de italianul Francesco Locatelli si danezul Wedell Ostergaard. Imbracat in tricoul galben, Niculescu abordeaza cu incredere etapa secunda, dar ghinioanele se tin lant, i se rupe schimbatorul de viteze in primii kilometri, iar apoi are parte de doua pene de cauciuc. Urmeaza alti 40 de kilometri de urmarire a acelorasi adversari, pentru ca in final sa ocupe locul secund al etapei!
In a treia zi, ciclistul roman sparge din nou, Ostergaard se distanteaza la doua minute, dar cu ajutorul echipei, Niculescu reface diferenta si isi pastreaza tricoul galben. Etapa a patra aduce abandonul danezului, care cade si se accidenteaza. Principalul adversar al romanilor ramane italianul Locatelli, aflat pe locul secund la general, cu 15 secunde in spatele lui Niculescu. In urmatoarele etape, Niculescu merge de-a dreptul fulminant si reuseste sa se distanteze la peste doua minute de Locatelli.
Sticla blestemata
Etapa a noua avea sa fie insa inceputul sfarsitului. Romanul ia o sticla de apa de la un spectator, fara a avea insa nevoie de aceasta. In incercarea de a scapa cat mai repede de obiectul nedorit, Niculescu "aluneca" spre coada plutonului. se apleaca pentru a lasa sticla pe sosea, iar atunci se declanseaza infernul. Locatelli ajutat de colegul sau Spalazzi, evadeaza din pluton, iar Ervart Norhadian si Constantin Sandru reusesc sa se tina dupa ei. Italienii, crezand ca Niculescu a spart, au accelerat puternic, tocmai pentru a recupera distanta in clasamentul general. Ciclistul nostru se vedea astfel singur in fata unei evadari formata din cei mai puternici ciclisti ai competitiei. Niculescu nu reuseste sa revina si pierde astfel mai mult de un minut. Avansul sau ramanea de 57 de secunde, iar a doua zi si acesta se va topi. Dupa noua etape, ciclistul nostru trebuia sa predea tricoul galben. Francesco Locatelli devenea noul lider al cursei.
La cativa metri de fericire
Etapa a 11-a, Niculescu soseste al doilea, dar Locatelli este aproape, iar ultima etapa era abordata aproape de pe aceleasi pozitii. Noua secunde il desparteau pe Niculescu de primul loc, iar romanul avea sa incerce imposibilul. Adopta o tactica de asteptare pe strazile Varsoviei, asteptand atacul polonezilor. Cu 3000 metri inaintea sosiri, Sieminski, Krolokowski, Salyga, Olszewski declanseaza lupta pentru victoria de etapa. Niculescu este langa ei. Reuseste sa se desprinda la 15 secunde de Locatelli, dar intrarea pe stadionul Legia este dramatica. Doi polonezi maresc ritmul, se lovesc si cad. Se creeaza o basculada Niculescu e prins in mijloc si nu poate evita dezastrul...
Aici s-a incheiat Turul Poloniei. O competitie pe care Niculescu ar fi meritat din plin sa o castige. Nu a fost sa fie, romanul s-a multumit cu locul secund la general si cu primul loc in clasamentul pe ochipe. Palida consolare insa pentru un cilist care a fost la cativa metri de fericire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu